Sunday, June 07, 2009

Van Muziekkant tot Fietsenmaker...................................Mijn Broer.

Adriaam, is mijn oudste broer en van vele markten thuis. Als jong knaapje van twaalf jaar oud zag ik hem een keer met een Zundapp 50CC de schuur in komen. De brommer was groter als hem en veel zwaarder ook, was een hele duw geweest. Adriaan was altijd al iemand die met brommers en motoren bezig was. Zijn eerste gemotoriseerde tweewieler was een ouderwetse step met een solex motortje er op. En hard dat deh ding ging.

Niet veel later stond de hele schuur vol met stukken bromfiets en bromfiets onderdelen. Altijd was hij wel met die smeerdingen bezig en het mooiste resultaat was wel de Yamaha 50 CC John Player Special. Hele maal zwart gespoten met goude streepjes er op. En natuurlijk dat ding ging ook veel harder dan voor het gemaakt was.

Wel eens een 1100 CC motor op één wiel door de straat zien rijden? Ik wel, weer Adriaan. Echter heel langzaam rijden kon hij niet echt goed. Hij heeft het een keer geprobeerd maar belanden daar door rechtstreeks in het ziekenhuis. Dan toch maar de snellere monsters. Alleen voor de leut rommelen werd al gauw meer professioneler. Als ik me goed kan herinneren heeft hij nationaal en internationaal geraced in de 250CC klasse en de Honda 400N klasse. Op een bepaald moment is hij daar mee gestopt en is jonge coureurs gaan helpen met technische ondersteuning en gaf zelfs les op een vakschool in brommertechniek.

Niet alleen het brommeren en racen was iets wat hij veel tijd aanbesteden. Ook de muziek was iets waar hij zich mee bezig hield. Harmonie St Jan in Baardwijk, Matamba in Waalwijk, waren twee muziek verenigingen waar hij zich regelmatig liet zien en zijn toontje mee blies en sloeg. Grote trom en bariton waren zijn favoriete instrumenten. Volgens mij heeft hij ook nog eens trombone bespeeld. Zoals je in het kranten artikel kan lezen was hij ook lid van een Koninklijke Landmacht Dienstplichtige muziek kapel. Had ook wel zo'n makkelijke diensttijd willen hebben. En hij heeft zich nu weer zelf gstrikt om met de oude stompers te gaan spelen en op te treden waar militairen de akte de preasans geven, zoals 4 en 5 mei, veteranen dagen etc. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Oude stompen tamboers korps  website laat zien wat ze allemaal doen.

Om weer terug te keren op het brommeren kan ik zeggen dat Adriaan zijn droom heeft waargemaakt. Hij  heeft nu een zeer goed lopende fietsen zaak in het vestingstadje Heusden. In een oud pand heeft hij een mooie zaak met super Nederlandse fietsen. Ook kan je er een fiets huren, die hij zelfs naar je toe brengt, zodat je een fantastische fietstocht in het Land van Hesden en Altena of een tocht door de Loonse en Drunense Duinen, kan peddelen. Ja, die broer van mijn is altijd al bezig geweest met van alles en nog wat, sociaal voelend en staat voor iedereen klaar. Als je eens in de buurt bent bezoek  Adriaans Fietsen Zaak en geniet van het plaatsje Heusden.

No comments: