Friday, September 25, 2009

Employment Insurance administratie


Werkeloos zijn is juist het tegenovergestelde van werkeloos zijn. Werkeloos in Canada word Employment Insuarnce (EI) genoemd, weinig loos in dat woord en het klinkt ook wel wat vriendelijk, Hé ik zit in de WW' of I'm receiving Employment Insurance', zeg zelf wat klinkt beter? Het WW kantoor hier in Canada heeft ook een leukere en gezelliggere naam, namelijk 'Service Canada", ze verlenen service in plaats van ' hé moet je niet eens gaan werken!"


Om je  EI te ontvangen dien je twee wekelijks je ww-briefje in te vullen en dit doe je via het internet, er worden wat simpele vragen gesteld en e een paar dagen later wordt de EI automatisch op je bankrekening overgemaakt. Dat klinkt simpel en weinig administratieg geneuzel zal je zeggen. Het wordt wat anders als je tijdens je EI ook nog eens part-time werkt. Ja je mag hier naast je WW ook part-time werken to een maximaal vastgesteld bedrag. Als je salaris boven dat bedrag uitkomt wordt het te veel ontvangen salaris automatisch evenredig van je EI afgehaald. Je moet dus wel goed bijhouden hoeveel uren en salaris je elke week hebt gewerkt c.q. heb verdiend. Trouwens ik sta ergens op de foto, de foto staat op de web stite van de security agency waarvoor ik part-time werk.


Dus als je werkt, terwijl je EI ontvangt, moet je een administratie gaan bijhouden betreffende de uren en salaris wat je hebt verdiend. Als je daarnaast ook nog naar College gaat en dat je wordt gesponsord dooor de Government dat wordt het allemaal nog interessanter. Zoals jullie al weten zit ik in een EI program, Second Career, opleidingsrichting Human Resources. Deze opleiding is full-time. Op de webstite van Canada Service, waar ik mijn EI form invul willen ze ook graag weten hoeveel uren ik in een bepaalde week op college gezeten heb en hoeveel dolaren ik als allowance heb ontvangen. Je moet dus ook nog eens je College uren gaan bijhouden. Al bij al een hele administratie, maar voor het voeren van deze administratie wort je dan ook wel goed betaald, Employment Insurance, part-time job en volledig Colege vergoeding. Die Canadezen weten wat Service is.

No comments: