Saturday, November 29, 2008

RKC...weg ermee....

Vreemde titel, is het niet? Als Echte Nederlander moet je natuurlijk fan zijn van het Nederlands Voetbal elftal. In elk gesprek met vrienden en collega's komt het woord voetbal wel tien keer voor, als je niks aan voetbal vindt ben je geen echte Nederlander. Sjee, dan kan ik het Nederlanderschap beter gaan opzeggen, want ik ben totaal geen fan van voetbal en zeker niet van het Nederlands elftal. Er zijn tjden geweest dat mensen mij uit een kamer wilde zetten omdat ik voor de tegenstander van Nederland was, het liefst Duitsland.

Hoe komt dat nu eigenlijk dat het trap-spelltje-met-een-bal mij helemaal niet trekt? Mij twee oudere broers hebben allebij voetbal gespeeld, WSC, maar ik ben nooit verder gekomen dan het trapveldje in onze wijk en dan nog vaak als keeper ook. Het komt voort uit waar wij woonde, de wijk. Toen wij jong waren en in Waalwijk woonde, hebben we de meeste jaren doorgebracht in de wijk Bloemenoord. Vooral achter in de Wijk richting Drunen. Daar wonen was aan een kant heel gezellig, vlak bij de bossen en de duinen, het 'oude' Lido, en het nu afgebroken openlucht zwembad, De Hoefsven'. Allemaal fijn en aardig, maar wat nog veel dichterbij was, is het RKC, huppelupup Mandemakers, voetbalstadion. Als je naar de foto kijkt zie je in de voorgrond onze straat, de Abeelstraat, en in de achtergrond zie je de lichtmasten van RKC.

Misschien wordt het nu al duidelijker waar mijn antipatie tegen voetbal vandaan komt. Het licht van die stadion lampen is toch wel errug fel, vijf keer trainingsavonden per week, een hoop kabaal en dan als klap op de vuurpijl, de zater- en zondagen dat RKC thuis speelde. Fijn dat ze supporters hebben maar is het nu echt nodig om 'onze' straat te gebruiken als parkeerplaats?, straten te blokkeren met auto's van fans zodat je je eigen straat niet meer in of uit komt? Precies dan is het plezier van voetbal er al snel af. Door al irritante bij verschijnselen, heeft mijn  passie voor voetbal nooit de hogere sferen bereikt, meer het dooie en kwijnende gras. Sorry voor al die voetbal fans, maar ik zal nooit een 'echte' ornaje voetbal fan worden., sorry...

1 comment:

Jacky van der Ven said...

Wij hadden ook altijd veel plezier NOT!! als de 'fans' na afloop van de wedstrijd door de Grotestraat trokken (wij woonden in een zijstraat daarvan) en de ME ze in hand probeerden te houden. Nee, geef mij maar Football :-)