Wednesday, July 23, 2008

Big storm and floods...............

Uit het verleden, zelfs kort verleden, weet ik dat het in onze Region aardig kan spoken als het het weer betreft. Gisterenavond was weer een van die memorabele momenten. Rond een uur of acht in de avond zag ik wat donkere wolken, deze paar wolken vormde al snel een pikdonkere sky met aan de onderkant een groene band, langs drijven. ' Daar komt een heavy storm aan' dacht ik nog. De groene sky verteld je dat er zelfs kans op een tornado is. Niet veel later begon het spektakel met wat lichtflitsen over de gehele hemel, vervolgend door zware, ja echte zware, donderslagen. Wodan was flink met zijn hamer op het aambeeld aan het slaan. Ik denk dat ik nog nooit zo'n zwarte lucht en T-storms heb gezien. Het was nu nog wachten op de regen......................

En regenen deed het, mij god, dat was geen regen meer maar druppels in de vorm van vijf liter emmers die naar beneden kwamen zetten. Al snel meanderde nieuwe rivieren en meren om me heen. Lopen was niet meer mogelijk, een kano zou nu goed uitkomen. Waarschijnlijk had Cambridge nog geluk gehad want toen ik net de krant zag had het veel erger gespookt hier in Kitchener. Foto's van brandweerlieden die tot hun heupen in het water stonden, mensen die een restaurant uit dreven. Dertig centimeter water wat de voordeur van het ziekenhuis in liep. Een super storm met een hoop water overlast.

Daar zullen vele basements zijn ondergelopen, die sump-pomps hebben aardig moeten werken. Het gekke is dat wij hier thuis niet echt veel water hebben gehad, we wonen ook in de heuvels ;-). Echter niet erg ver hier vandaan hadden ze de vloedgolven overzig heen. De fot's zeggen genoeg hoe het er uitzag. Dit is zeker niet de eerste of de laatste zware zomerbui. Het seizoen van T-storms begint pas, maak je borst maar nat!, wat natuurlijk met al die regen niet zo moeilijk is.

2 comments:

Margaret said...

Hier in Cambridge viel het inderdaad mee. Wel flink geregend maar zeker geen overstromingen enzo.

Anonymous said...

Jullie hebben het zwaar voor de kiezen gehad!!. Ik vraag me bij het zien van het "buiten-zwembad" af of ze geen afwateringssysteem hebben, maar dat zie je bij ons in ieder geval niet. Het is er wel, maar niet afgestemd op zoveel water.
Je hebt er trouwens een nieuwe lezeres bij, zag je reactie bij Jacky.