Tuesday, April 22, 2008

City life................

Als je aan city life denkt, zie je huizen, kantoorgeouwen, bedrijven, auto's, fietsen, trams, moeders met kinderwagens, straten, noem maar op een wirwar van beweging en land wat door de mens is veranderd in een community of leefgemeenschap. Toen ik nog in Nederland woonde had ik al het vermoede dat zelfs de simpele huismus aan het verdwijnen was, waar is de natuur gebleven, met al de dieren en planten. Zijn deze alleen nog maar te vinden in de door de regering vastgestelde groenzones met een ecologiscg verantwoorde habitat, en natuurlijk met een groot hek er omheen en voor de hoevige een mooi bruggetje beplant met exotische planten en grassen.

Hoe zit dat hier in Canada? Heeft de mens ook al het ongetemde wild verdreven naar de noodelijke provincies? Of zijn we hier met meer dieren bezaaid in de drukke steden? Ik denk van wel..... Nog niet zo lang gelden reden Caro, Ashley en ik met de auto door een druk industrie terrein in Kitchener. In een flits zag ik een zestal oranje lampjes bij een gebouw. Ik zei tegen Caro ' ik denk dat ik wat herten zag staan' Snel terug gereden en ja hoor daar stonden drie volwassen ree-en lekker te eten van de groenvoorziening voor een kantoor gebouw. Zelfs met al het drukke verkeer om hen heen bleven ze gezellig door eten. een wow-ervaring.

Op mijn werk doe ik regelmatig een ronde om de gebouwen heen. De locatie van het bedrijf in gelegen in een industrie terrein. Regelmatige bezoekers van het grasveldje voor het hoofdgebouw zijn 'skunks', stinkdieren. Gelukkig zijn deze gewend aan mensen, dus niet echt een gevaar voor ons om volgespoten teworden met een heerlijke 'musk' geur. Trouwens je vind deze skunks overal, je hoeft je raam van je auto maar open te doen en de geur komt je tegenmoet.

Ook trouwe bezoekers van het gras is een paartje groundhogs, ja die beesten die aangeven of de winter nog wat langer gaat duren of dat we de lente mogen verwelkomen. Ook deze zijn gewend aan menselijke aanwezigheid en laten zich niet storen aan auto's en voorbij wandelende mensen.

Gisteren werd ik verrast met een wel heel apart dier. Ik was op weg om een 'deur' te controleren, toen ik opeens een hond een hoek omzag komen lopen. Wat is het wel een hond? Nee, niet echt het leek meer op een wolf... Ik bleef meteen stilstaan je weet nooit met deze vleeseters. Na wat seconden dacht ik dat het geen wolf kon zijn en toen kwam het in mij op dat dit een 'Coyote' moest zijn. Ik heb deze al regelmatig mogen beluisteren bij ons in de buurt. Rond middernacht hoor ze je huilen in de velden. Moet zeggen dat dit een bijzondere gebeurtenis voor me was, we keken elkaar zo'n 15 seconden recht in de ogen, waarna deze coyote zijn weg vervolgde op zoek naar een konijn.

Het wild komt je hier tegen op de vreemdste plaatsen en tijden, voor een stadse nederlanders is het zeker iets aparts. Hier nog geen bruggen, speciaal aangelegd voor viervoetige en groene lawaai kikkers of hoe ze ook noemen. Canada een land van dier en mens. samen leven in de stad.

No comments: