Tuesday, April 08, 2008

Ik in de rechtbank...................

Ergens eind januari van dit jaar stond er een politie cruiser voor mijn deur. Een gewapende Constable stond voor de deur met een stukkie papier. Of ik even wilde tekenen voor ontvangst. Nadat de Constable was vertrokken was het tijd om eens te gaan lezen waarom hij voor de deur stond. 'Subpoena to witnes' . Oftewel ik moet komen opdraven als getuigen in een zaak aangaande een diefstal, begaan in juli 2007. Uhhh. 2007...

Zal dit even nader toelichten. Zoals de meeste lezers wel weten was ik in die tijd een Security Officer in Cambridge Centre Mall. Op die bewuste dag in juli was ik 'acting' als 'arresting officer' bij een diefstal in één van de winkels in de mall. Vandaag kwam dan de zaak uiteindelijk voor en 2 oud-collega's en mijn persoontje dienden aanwezig te zijn om eventueel als getuigen op te treden. Vandaag dus al vroeg uit te veren om optijd aanwezig te zijn bij de rechtbank. Je moet weten dat bijna elke beetje grotere stad in Canada een rechtbank heeft. Ik mij netjes gemeld en ik werd doorgestuurd naar één van de wachtruimtes, de 'Crown Attorney' in het Nederlands de Officier van Justitie, wilde eerst even met mijn babbelen over de zaak. We liepen alle feiten nogeens door en toen maar afwachten to dat de rechtszaal openging.

Klokslag tien uur werden we, alle gedaagden, lawyers, getuigen, familieleden en wie al niet meer binnen gelaten. De zittingen zijn openbaar zo iedereen die wil kan meegenieten. Na een mededeling van de griffier, dat de rechter eraan kwam, stonden we allemaal netjes op en kon de zitting van start. Als eerste waren er twee zaken die uitgesteld werden, daarna een zaak die netjes in 45 minuten werd afgedaan en toen wij. Met spanning zaten we al te wachten om te getuigen.......................Jammer dan, wat bleek de Crown en de lawyer van de gedaagde hadden het al op een akkoordje gegooid en de hele zaak werd er in 10 minuten door heen gejaagd. Maar we hadden ons werk wel goeg gedaan want de gedaagde werd veroordeeld! Zo weer een ervaring rijker en gelukkig aan de goeie kant van het hekje.

No comments: